یه قطره حرف

انشاهایی که صفر گرفتند

یه قطره حرف

انشاهایی که صفر گرفتند

69. اژدها وارد میشود


"اژدها وارد میشود" مانی حقیقی که چندوقتی هست سر زبان همه ی فیلم بازهاست را دیشب دیدم . از نظر من فیلم خوبی بود . در واقع فیلم خیلی خوبی بود . اما مسئله ای که باعث میشود بیننده های این فیلم به دو دسته ی "خیلی خوب بود" و "خیلی بد بود" تبدیل شوند ، سبک جدیدی ست که مانی حقیقی برای این فیلم به کار برده .

من سینمای مانی حقیقی را دوست دارم ... جسارتش را در انتخاب سوژه دوست دارم و از کارهای جدید هم استقبال می کنم . مهم نیست چه چیزی باشد ، همین که کارگردان جسارت این را داشته که یک کار جدید بکند برای من پر ارزش و قابل احترام است . و این دقیقن همان چیزی ست که باعث میشود دسته ای از بینندگان فیلم از آن با عنوانی مثل "خیلی بد" و "افتضاح" یاد کنند . کارهای جدید همیشه تبدیل به کارهای سلیقه ای میشوند . عده ای که چشم شان به تکرار عادت کرده است و معتقدند نباید پا از مکررات فراتر گذاشت ، این کارها را دوست ندارند و تردشان می کنند ... عده ای هم مثل من شاید حتی چندبار بلیت بخرند و تماشا کنند و هربار هم بیشتر کِیف کنند .
شاید بشود گفت یکی از برگ برنده های مانی حقیقی ، انتخاب ستاره هایی بوده است که بتوانند این فیلم را هرچه بیشتر درخشان کنند . امیر جدیدی که قبل تر از این هم بارها توانایی اش را نشان داده ، این بار در نقشی متفاوت و در قالب یک مامور ساواک حاضر میشود تا دیگر کسی تردیدی برای "فوق العاده" بودنش نداشته باشد . 



همایون غنی زاده که قبل تر در عرصه ی تئاتر خوش درخشیده بود و هنرش در کارگردانی تئاتر از هیچ کس پوشیده نبود ، این بار با شخضیت یک زمین شناس پا به سینما گذاشت تا مهارتش در این عرصه را هم نشان دهد که الحق خوب هم نشان داد . 



از احسان گودرزی قبل از این کاری ندیده بودم اما شاید بازی خوبش در نقش صدابرداری ماهر و عاشق ، باعث  شود بعد از این از او هم کارهای بیشتر و متفاوت تری ببینیم .


اگر مثل من به فیلم برداری خیلی اهمیت میدهید و برایتان یکی از ملاک های خوب و بد بودن فیلم است ، مهارت فوق العاده ی هومن بهمنش را در فیلم برداری این فیلم از دست ندهید . الحق که با دوربینش خوب توانسته بود جادو کند و تصاویر شگفت انگیزی را نشان بیننده بدهد .
کریستف رضایی در موسیقی فیلم چیزی کم نگذاشته بود . انگار که مهارت سالیانش را یک جا به نمایش بگذارد . خوب بلد بود با موسیقی اش ضربان قلب بیننده را بالا و پایین کند .
دیالوگ های فوق العاده ی فیلم که نشانی از عالی بودن فیلم نامه داشت را هم نمیشد نادیده گرفت . دیالوگ هایی که در جایی میتوانست بغض را توی گلویت بنشاند و در جایی دیگر ذهن را برای کشف معمای فیلم حسابی به بازی میگرفت .

در آخر هم باید بگویم که این ها همه نظر شخصی بنده است . من این فیلم را خیلی دوست داشتم اما به اندازه ای که من دوستش داشتم ممکن است شما از آن بدتان بیاید اما به نظرم ارزش دیدن ، آن هم توی سینما را دارد .

نظرات 5 + ارسال نظر

من این فیلم رو دیدم و بسیاااااااار لذت بردم
تو ژانر فیلم های وهم انگیز عالی بود مخصوصن ک تو سینمای ایران أصلا شاید فیلم ترسناک قابل دیدن وجود نداره
کلن خیلی لذت بردم و به قول شما مامی حقیقی سبک جدیدی تو سینمای ایران وارد کرده که امیدوارم زود غروب نکنه

چه خوب که خوشتون اومده . من اول که فهمیدم یه جورایی ترسناکه به نظرم اومد که باید مسخره باشه به همین دلیلی که شما گفتید (تو سینمای ایران أصلا شاید فیلم ترسناک قابل دیدن وجود نداره)
ولی بعد دیدم نه ... مانی حقیقی کارش درسته !

child 6 خرداد 1395 ساعت 17:39 http://scenes.blogsky.com

"امیر جدیدی که قبل تر از این هم بارها توانایی اش را نشان داده ، این بار در نقشی متفاوت و در قالب یک مامور ساواک حاضر میشود تا دیگر کسی تردیدی برای "فوق العاده" بودنش نداشته باشد ."

اگر می‌خوای نقد یا ریویویی که می‌نویسی جدی گرفته بشه، جداً باید از نوشتن هم‌چین جمله‌هایی احتراز کنی. طبق چه منطقی صرفِ بازی کردن توی یک نقش _هر چه‌قدر هم فکر کنی متفاوت_ باعثِ برطرف شدن تردید کسی باید بشه؟
یعنی حاضر شدن در نقش یک مامور ساواک، که اتفاقاً یکی از غیر"متفاوت‌"ترین نقش‌های سینمای ایران بعد از انقلابه، باید باعث بشه ما فکر کنیم که هنرپیشه‌اش "فوق‌العاده" است؟

اولن من هیچ ادعایی برای انتقادی نوشتن ندارم و صرفن دارم نظرمو راجع به فیلمی که دیدم مینویسم که نه اسمش نقده و نه تحلیل . مینویسم که یادم بمونه فلان موقع ، فلان فیلمو دیدم و نظرم درباره ش این بوده ! حالا اگه یه نفر هم این وسط خوند و دلش خواست بره فیلمو ببینه که دیگه چه بهتر !

دومن با توجه به این که این نظر"من"ه پس طبق نظر "من" برای بیننده که "من" باشم نقششو عالی باز کرده و بهم ثابت کرده که بازیگر تواناییه !
سومن ماهیت نقش این جا مد نظر نیست دوست عزیز ... من از امیرجدیدی سه تا فیلم دیدم که تو هر سه ، سه تا نقشی داشت که باهم کاملن متفاوت بودن و هرسه رو هم از نظر "من" عالی بازی کرده بود . توی رخ دیوانه نقش یه پسر خوب و مظلوم پایین شهری که در به در دنبال پوله ، توی فیلم سیزده نقش یه لات و علاف توی خیابون که عاشق یه دختر معتاد و فراریه ، حالا هم تو اژدها وارد میشود داره نقش یه ساواکی رو بازی میکنه . منظور من از متفاوت ، مقایسه ی این سه کرکتر بود باهم که مسلمن کسی که بتونه هر سه رو (با وجود تفاوت هاشون) خوب در بیاره یعنی بازیگر تواناییه . البته باز هم از نظر من و شما هم مختاری نظر خودت رو داشته باشی در هرحال .

آنا 9 خرداد 1395 ساعت 05:31

از تیزر فیلم فکر می کردم باید فیلم مسخره ای باشه. اما این طوری که گفتی باید برم این فیلم را ببینم.
نه کیمیا جان، شما هر طور راحتی برخورد کن. هیچ الزامی برای جواب دادن یا جواب ندادن نیست.

تیزر بد ساخته شده یکم ... ببینش حتمن .

مریم۱ 23 خرداد 1395 ساعت 16:11

سلام من کار قصه تون رو خوندم و دوست داشتم
این کافه. یه کارگاه داستان برگزار کرده و کار های خود شون هم به نظرم جالبه

حداقل با نقد درست اشنا میشیم البته فوضولی منو ببخشین
Www.qalampar.blogfa.com

سلام .
متشکرم . لطف کردید به من .
این وبلاگو دیده بودم ... شاید اگر زمان دیگه ای بود حتمن شرکت می کردم ولی الان به شدت درگیر درسم متاسفانه .

man 27 خرداد 1395 ساعت 22:08 http://insanewords.blogfa.com

dust daram bebinam in filmo

شبای آخرشه فکر کنم ... ببینش حتمن .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد